Σε γενικές γραμμές τα παιδιά κατά τη διάρκεια της γλωσσικής ανάπτυξης, αναμένεται να εμφανίσουν συγκεκριμένες γλωσσικές δεξιότητες στο πλαίσιο αναπτυξιακών σταδίων. Στη συνέχεια παρατίθενται οι αναμενόμενες δεξιότητες του λόγου ανά χρονολογικές περιόδους. Φυσικά, αυτό δε σημαίνει ότι όλα τα παιδιά σε μία συγκεκριμένη ηλικία πρέπει να έχουν αναπτύξει ακριβώς τις ίδιες γλωσσικές δεξιότητες, καθώς το κάθε παιδί έχει τον δικό του προσωπικό ρυθμό γλωσσικής ανάπτυξης.
Ηλικία 0-6 μηνών
Αναγνωρίζει ήχους
Εντοπίζει την πηγή του ήχου στρέφοντας το βλέμμα ή το κεφάλι του προς αυτή
Παράγει ή μιμείται διάφορους ήχους
Χρησιμοποιεί ήχους ή χειρονομίες για να υποδείξει ανάγκες
Χρησιμοποιεί διαφορετικό κλάμα για να εκφράσει διαφορετικές ανάγκες
Ανταποκρίνεται στην ομιλία χαμογελώντας.
Χρησιμοποιεί τα φωνήματα /b/, /p/ και /m/
Τροποποιεί σε ύψος και ένταση τη φωνή του
Ηλικία 7 – 12 μηνών
Καταλαβαίνει το «ναι» και το «όχι»
Αποκρίνεται στο κάλεσμα του ονόματός του
Ακούει και μιμείται περισσότερους ήχους από το προηγούμενο γλωσσικό στάδιο
Αναγνωρίζει λέξεις που σχετίζονται με συνηθισμένα αντικείμενα (π.χ. κούπα, παπούτσι, χυμός)
Χρησιμοποιεί μεγαλύτερη ποικιλία ήχων.
Εστιάζει την προσοχή του, όταν του μιλά κάποιος
Αρχίζει να παράγει μία ακατάληπτη γλώσσα
Παράγει μία ή περισσότερες λέξεις
Σταδιακά κάνει χρήση των Ουσιαστικών
Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο μίας έως τριών λέξεων
Κατανοεί απλές εντολές
Ηλικία 13 – 18 μηνών
Χρησιμοποιεί πρότυπα επιτονισμού ενηλίκων
Χρησιμοποιεί ηχολαλία και μη καταληπτή ομιλία (νεολογισμοί)
Παραλείπει μερικά αρχικά σύμφωνα και σχεδόν όλα τα τελικά σύμφωνα
Ακολουθεί απλές εντολές
Αναγνωρίζει ένα ως τρία μέρη του σώματος
Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο από 3 έως 20 ή περισσότερες λέξεις (Στην πλειονότητά τους ουσιαστικά)
Συνδυάζει χειρονομίες και λόγο
Κάνει έκκληση για τα περισσότερα από τα αντικείμενα που επιθυμεί
Ηλικία 19 – 24 μηνών
Χρησιμοποιεί περισσότερο καταληπτό λόγο από την ασυνάρτητη ομιλία (νεολογισμούς)
Ο λόγος του γίνεται κατά 25 – 50% κατανοητός στους ξένους
Αρχίζει να συνδυάζει ουσιαστικά και ρήματα
Αρχίζει να χρησιμοποιεί αντωνυμίες
Χρησιμοποιεί κατάλληλο χρωματισμό στη φωνή για τις ερωτήσεις
Απαντά στην ερώτηση «τι είναι αυτό;»
Διασκεδάζει ακούγοντας ιστορίες
Γνωρίζει πέντε βασικά μέρη του σώματος
Ονομάζει οικεία αντικείμενα
Έχει εκφραστικό λεξιλόγιο 50 με 100 ή και περισσότερες λέξεις
Έχει αντιληπτικό λεξιλόγιο 300 ή περισσότερων λέξεων
Ηλικία 2 – 3 ετών
Ο λόγος του παιδιού γίνεται καταληπτός 50 – 75%.
Καταλαβαίνει το «ένα» και τα «πολλά»
Λεκτικοποιεί την ανάγκη για τουαλέτα (πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά)
Ζητάει αντικείμενα με το όνομά τους
Δείχνει τις εικόνες σε βιβλίο ονομάζοντάς τις
Αναγνωρίζει διάφορα μέρη του σώματος
Ακολουθεί απλές εντολές και απαντά σε απλές ερωτήσεις
Απολαμβάνει να ακούει μικρές ιστορίες, τραγούδια και ρυθμούς